De nationale parken - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu De nationale parken - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu

De nationale parken

Door: marionmaassluis

Blijf op de hoogte en volg Marion

13 Mei 2012 | Verenigde Staten, Grand Canyon

Grand Canyon
Woensdag van Scottsdale naar de Grand Canyon. Het is al behoorlijk warm wanneer we rond 9 uur vertrekken. Onderweg hebben we een lunchstop gemaakt in Flagstaff. Een leuk plaatsje aan Route 66 en ook een stopplaats voor backpackers. In het centrum waan je je in de vorige eeuw. Rond 3 uur waren we in ons hotel bij de zuidwestelijke ingang van de Grand Canyon, dus nog tijd genoeg om alvast een eerste indruk op te doen. De weg voert door een bos waar veel herten en eekhoorntjes leven. Het is er vrij vlak maar dan opeens lijkt het alsof de aarde ophoudt en sta je voor een enorme kloof van zo’n 30 km (!) breed en 1,3 km diep. De wanden laten heel duidelijk de verschillende aardlagen zien in verschillende kleuren geel/bruin, rood, grijs/zwart. Schitterend om te zien: “een echt waauuw-moment”. Er zijn shuttle-bussen die 3 verschillende routes rijden met een “hop-on / hop-off” systeem. We gaan met de bus eerst naar het eindpunt om vervolgens terug te gaan en op diverse punten uit te stappen en gedeelten zelf te wandelen. Tegen half 8 zoeken we een mooi uitzichtspunt op voor de zonsondergang. Het licht van de ondergaande zon kleurt de rotswanden dieprood.
Donderdag hebben we nog een hele dag in de Grand Canyon. Samen met Dennis en Marjolijn loop ik de Bright Angel Trail naar Plateau Point. Een wandeling van 9,5 km maar dezelfde afstand ook weer terug. Youri, Milou en Mo lopen mee tot het eerste rustpunt. Het pad loopt naar beneden dus het is uitsluitend dalen. Er zijn onderweg 3 plaatsen met toilet en watertappunt en dat is ook echt wel nodig. Het is behoorlijk warm; er moet dus veel gedronken worden. We besluiten tot Plateau Point te lopen. Daar stopt het pad en begint de afgrond. In de diepte stroomt de Colorado Rivier; een prachtig uitzicht. Maar nu begint het echte werk. We zijn 1 km gedaald, dus dat moeten we nu weer omhoog lopen. We horen een helikopter die vlakbij de landing inzet. Wanneer we er voorbij komen zien we een vrouw die in moeilijkheden is geraakt: ze krijgt extra zuurstof en medicijnen om weer een beetje op adem te komen. Om 6 uur zijn we weer terug op het beginpunt waar Youri, Milou en Mo ons komen ophalen. Zij hebben met de shuttlebus nog een route gereden, hebben nog wat rondgekeken en hebben in het hotel zich vermaakt in de Jacuzzi en aan de pooltafel. De Jacuzzi is ook wel wat voor onze vermoeide ledematen.
Vrijdag rijden we door het park naar de Oostelijke uitgang en vervolgen onze weg naar Monument Valley. Het landschap wisselt snel. De uitzichten zijn eindeloos. In Monument Valley wanen we ons in een Indianenfilm. Het is het gebied van de Navajo Indianen. Het landschap is vlak met rode rotsformaties waaraan toepasselijke namen zijn gegeven zoals: the three sisters, thumb, elephant. We gaan van de asfaltweg af en rijden over een onverharde hobbelige weg vlak langs de rotsformaties. Het is een prachtige route.
Tegen 6 uur zijn we in Blanding waar we overnachten.
Zaterdag: Capitol Reef.
De route hier naartoe is erg mooi. We zijn tegen 1 uur al bij het park maar daar is geen mogelijkheid om te lunchen. We gaan lunchen bij de Subways en gaan kijken of we al terecht kunnen in onze “Homestead Cowboy Cabins”. Dit kan gelukkig. Het zijn 2 (van de 4) houten blokhutten die door een
particulier verhuurd worden. Daarna gaan we het park in. Het landschap is weer anders dan in de vorige parken. Er zijn een aantal wandelingen. Wij kiezen een wandeling door canyon. Het is stijgen en dalen, over rotsen en door los zand. Na de wandeling rijden we nog een toeristische route. Bij ons huisje hebben we een bbq dus daar moet gebruik van gemaakt worden. Vanachter de bbq zien we mannen koeien vangen met een lasso: “hoe Amerikaanser kan het!”

• 15 Mei 2012 - 17:24

Corrie En Bert:

Geweldig leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken. Las Vegas zal zeker een hele omschakeling zijn. Gezien er maar van.

• 15 Mei 2012 - 17:41

Hennie:

mooi hoor die fotos,jullie genieten ervan zo te lezen en nu op naar het grote geld,wel winnen he haha