Weer thuis - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Marion

09 Juni 2014 | Nederland, Maassluis

Hallo allemaal,

Op het moment dat jullie dit lezen ben ik alweer een paar dagen thuis.
Hieronder nog een verslag van de laatste dagen in Tajikistan.
Maandag was de laatste "werkdag" voor het vrijwilligersproject. Ik had een aantal presentaties gemaakt over mijn bevindingen, aangevuld met mijn suggesties en er waren toehoorders vanuit de diverse afdelingen.
Jan en ik hadden onze gastfamilies uitgenodigd voor de lunch; iedereen heeft ervan genoten! Daarna werden we in het zonnetje gezet en kregen we een afscheidskadootje. Jan een Pamir hoedje en ik dikke sokken voor in de winter, gemaakt door dames uit Porshinev.
's-Avonds kreeg ik bij mijn gastfamilie ook nog 3 paar sokken (en dan wel echt dik!) en 2 Pamir hoedjes. Ik dacht met een lichtere rugzak terug te kunnen gaan maar daarin had ik me vergist.

Dinsdagochtend moesten we er rekening mee houden dat de jeep tussen 8 en 9 uur vanuit Korogh zou vertrekken. We zouden dan gebeld worden en konden dan naar de doorgaande weg lopen waar de jeep ons zou oppikken. Mijgnon had cake gebakken voor bij de koffie (en voor mee te nemen op de terugreis) waar nog alle tijd voor was want uiteindelijk was het al 10 uur geweest toen ik gebeld werd dat de jeep er aan kwam en me voor de deur zou oppikken. Na door iedereen te zijn uitgezwaaid zette de jeep koers naar Dushanbe. Omdat de chauffeur alleen maar stopte voor de lunch en diner waren we al na 13 uur "hobbelen" in Dushanbe. Sayod, onze contactpersoon daar, stond ons al op te wachten met een taxi en rond kwart voor twaalf waren we in het hotel. Weer een gebouw uit de Sovjettijd - vergane glorie - maar beter dan het hotel van de 1e dag en veel goedkoper. Je moest wel goed opletten met trappenlopen want bijna alle traproedes waren los en de traploper lag dus los over de trap. De mevrouw van de receptie gaf een briefje met het kamernummer, dat je dan op de 1e verdieping moest inleveren bij een mevrouw die daar achter een tafeltje zat en van haar kreeg je dan de kamersleutel. Duidelijke werkverdeling dus:-)

Na een goede nachtrust zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje om te ontbijten en een internetcafe om online in te checken voor de terugvlucht. Helaas bleek online inchecken voor vertrek vanaf Dushanbe niet mogelijk te zijn. Om half 11 hadden we afgesproken met Sayod en zijn we naar het historisch museum gegaan. Een mooi nieuw modern gebouw met interassante collecties.
Het was prachtig weer dus zijn we naar een familiepark gegaan waar we gelunched hebben. In het park tegenover het hotel was het goed toeven met een boek en ben ik de middag goed doorgekomen.
Vroeg naar bed want om 2 uur ging de wekker. Om half 3 met de taxi naar het vliegveld waar we als eersten incheckten.
's-Middags iets na half 3t stond ik weer op Nederlandse grond en was mijn avontuur ten einde.
Het was een mooie ervaring en ik heb erg genoten.
Bedankt voor jullie interesse en jullie reacties.
Groetjes Marion

  • 11 Juni 2014 - 14:55

    Virgie:

    Hey Marion,
    Ook wij hebben genoten van jouw reis(haha) erg leuk om weer op de hoogte te blijven en horen hoe je het daar maakte.
    Nu op naar ons weekendje Scheveningen. Tot zaterdag dan horen we wel meer verhalen van je.
    Groetjes en tot dan.

  • 15 Juni 2014 - 17:14

    Elly De Groot:

    Hoi Marion,
    Fijn dat je weer goed bent thuisgekomen. Dank je wel voor de verslagen! Het was erg leuk om ze te lezen en zo op de hoogte te blijven van je avontuur.
    Ik denk dat je wel even tijd nodig hebt gehad om bij te komen. Het is natuurlijk wel een soort van "cultuur-schok" geweest.

    Hartelijke groet, (en ik hoop in het najaar of zo weer op een etentje???)
    Elly.

  • 06 April 2016 - 11:10

    Veerle:

    Beste Marion,
    Wat een verrijkende ervaring moet jouw reis naar Tajikistan geweest zijn. Mag ik weten met welke organisatie je vertrokken bent?
    Hartelijk dank,
    Veerle.

  • 06 April 2016 - 14:07

    Marion:

    hallo Veerle,
    Ik heb vrijwilligerswerk gedaan via Commundo. Zij hebben de overnachtingen bij een gezin geregeld.
    Heb zelf de vluchten geboekt bij Turkish Airlines en rondreis geregeld bij een toeristenbureautje in Khorog.
    gr Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Okt. 2011
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 24386

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2016 - 06 November 2016

Een rondreis door Noord en Zuid Ethiopië

14 April 2015 - 04 Mei 2015

Fietsen op Cuba

04 Mei 2014 - 05 Juni 2014

VRIJWILLIGERSWERK IN TAJIKISTAN

11 Februari 2013 - 08 Maart 2013

Fietsen van Saigon naar Bangkok

06 Mei 2012 - 25 Mei 2012

Rondtoeren in het Z-Westen van de VS

10 Oktober 2011 - 07 November 2011

Een verre reis met Baobab

01 November 2010 - 28 November 2010

Zuid India

06 November 2009 - 03 December 2009

Myanmar/Birma

23 September 2008 - 29 Oktober 2008

Nepal

01 November 2007 - 29 November 2007

Venezuela -

Landen bezocht: