Eindelijke weer verbinding - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu Eindelijke weer verbinding - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu

Eindelijke weer verbinding

Blijf op de hoogte en volg Marion

12 November 2009 | Myanmar, Rangoon

Hehe, eindelijk goede verbinding maar wel traag. Sinds Yangon is het niet gelukt om in te loggen op deze weblog of mijn g-mail account. Er zijn wel internet cafe's maar ik denk dat vanwege de verkiezingen en de vrijlating van Aung San Suu Kyi bepaalde verbindingen zijn geblokkeerd.
Gelukkig lukt het hier aan het Inlemeer wel.

Birma is het land van de pagodes. Overal in de steden, dorpen en in het landschap staan grote en kleine pagodes te schitteren in de zon vanwege het bladgoud waarmee ze zijn bekleed. De mooiste en grootste staat in Yangon die we danook op maandag bezocht hebben.
Op dinsdag zijn we van Yangon naar Bago gereisd waar we een rondtoer hebben gemaakt langs tempels, pagodes en boedhas: 4 boedhas van 30 meter hoog ieder zittend tegen een pilaar en kijkend in de vier windrichtingen, een lggende boedha van 55 meter lang en 16 meter hoog en 4 grote staande boedhas. Bij een van de tempels lag een slang van 150 kg.
Woensdag zijn we heel vroeg vertrokken voor een bezoek aan de Gouden Rots Pagode. Bovenop een bergrichel belanceert de met bladgoud bedekte rotsstupa. Het lijkt alsof de stupa ieder moment naar beneden kan vallen. Het is nog niet zo eenvoudig er te komen. De bus mag maar tot een bepaald punt waar iedereen moet overstappen op een open laadtruck. In de laadbak zijn 7 balkjes van ong. 10 cm. bevestigd en de truck vertrekt pas als eer op ieder balkje 6 passagiers zitten, 42 personen dus!
Dat werd proppen met ons Europeanen. We zaten rondom klem en dat was eigenlijk maar goed ook want de truck ging behoorlijk hard over een smalle weg met haarspeldbochten de berg op. Het was te vergelijken met een 8-baan in de Efteling maar dan zonder koprol. Na een half uur ocht ook de truck niet meer verder en moesten we lopend via een heel stijl pad naar de top.
Donderdag weer verder naar Toungo. Het eerste stuk over een nieuw stuk snelweg maar dan niet de snelweg die wij kennen. Er rijden ook brommers en fietsen en voetgangers steken gewoon over. Het is in het verkeer sowieso opletten. De regering heeft in 1988 ineens besloten dat het verkeer dat links reed maar rechts moest gaan rijden. De auto's zijn daarop niet aangepast dus de meesten zitten in een auto waarin het stuur nog aan de rechtse kant zit (geen uitzicht dus bij passeren, meestal de binnenbocht en soms gewoon toch links rijden).
Gisteren zijn we naar een grot met 8100 boedhas geweest.
Vandaag hebben we de hele dag met een boot op het Inlemeer gevaren. We zaten met 5 personen in een smalle lange boot. Het meer is 22 km lang en 16 km breed. Op het meer zijn drijvende dorpen, markten, de groenten worden verbouwd op drijvende kwekerijen. Alles deint door de golfslag op en neer.
Morgen gaan we weer het meer op. Daarover later meer.
Groetjes Marion en Milou.