Weer nieuws uit Tajikistan - Reisverslag uit Doesjanbe, Tajikistan van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu Weer nieuws uit Tajikistan - Reisverslag uit Doesjanbe, Tajikistan van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu

Weer nieuws uit Tajikistan

Blijf op de hoogte en volg Marion

19 Mei 2014 | Tajikistan, Doesjanbe

Donderdag 15 mei was Sad, de man van Mijgnon (mijn tolk) jarig. Een aantal dagen geleden hebben we gesproken over nationale gerechten en ik kon eigenlijk niet veel typisch nederlandse gerechten opnoemen. Ik vertelde over de verschillende stamppotten en erwtensoep en Sad vroeg of ik op zijn verjaardag iets typisch nederlands kon klaarmaken. Nou vond ik een stamppot niet iets voor een verjaardag en bovendien eet men hier vanuit geloofsovertuiging geen varkensvlees dus gebakken spekkies bij de stamppot of een varkenskluif in de erwtensoep kan al niet. Ik heb daarom maar voor Chili "zonder carne" gekozen en heb het gehakt vervangen door ander vlees dat al heel fijn gemalen te koop is en ook gebruikt wordt in Plov, het nationale rijstgerecht van Tajikistan. Donderdagochtend zijn we naar Korogh gegaan om boodschappen te doen. Er is een grote overdekte markt met daaromheen een heleboel eenmanszaakjes waar je de dingen kan kopen die je elke dag nodig hebt. Alle verse ingredienten die ik wilde hebben waren er in overvloed maar voor bruine bonen of kidneybonen in blik zijn we wel in10 winkeltjes geweest. Wel waren er genoeg winkeltjes die gedroogde bonen verkochten. In 1 winkeltje hadden ze het wel maar niet genoeg. We hebben de hele voorraad van 3 blikjes opgekocht:-)
Gelukkig hebben we nog een winkeltje gevonden waar we de rest konden kopen. Er wordt hier niet veel voedsel uit blik gegeten. Het is veel duurder dan vers voedsel. De meeste mensen hebben zelf wel wat groente en fruit of koopt het op de markt en wat men teveel heeft gaat naar een van de buren. Zo bracht Sad een paar dagen geleden 3 bananendozen met tomaten mee die hij gekregen had van een vriend die met een vrachtauto goederen vervoerd van China naar Tajikistan. De tomaten worden weer aan de mensen in de buurt gegeven die op hun beurt weer bij "mijn familie" langskomen met o.a. champignons en walnoten. Men loopt even binnen, maakt een praatje, drinkt wat thee; niets op afspraak en mee-eten is ook geen probleem. Er wordt altijd meer gekookt dan eigenlijk nodig is. Zo kwam er een nichtje langs omdat Sad jarig was. Ze wilde eigenlijk maar 20 min. blijven maar heeft uiteindelijk ook meegegeten en is ook blijven slapen.
De Chili was een succes; iedereen vond het lekker.

Zaterdag heb ik gelukkig wat kilometers kunnen wandelen. Met het taxibusje naar Korogh en lopend terug. Het was prima wandelweer.
Om sport te stimuleren is er ieder jaar op de 3e zondag in mei om 08.00 uur een landelijke hardloopwedstrijd. Iedere gemeente doet eraan mee. Er wordt gestart in 3 groepen van verschillende leeftijdscategorieen over verschillende afstanden. Jan en ik werden gevraagd ook mee te doen. Wij startten in de leeftijdscategorie vanaf 45 jaar en moesten 1 km hardlopen. Onze groep was niet zo groot ik denk zo'n 25 deelnemers. Ik eindigde als 5e van de groep en als 2e bij de vrouwen. Het leverde me een certificaat op en een doos met 6 gedecoreerde glazen. Een mooi presentje voor mijn gastgezin. Jan werd ook nog naar voren geroepen als zijnde nederlandse deelnemer en kreeg een mooi verpakte doos met denk ik koek of chocola. Het was een leuke ervaring en de bewoners waardeerden het dat wij meegedaan hadden.
's-Middags ben ik met Mijgnon en Sad naar de top gelopen van een bergketen vlak achter hun huis. Niet over een bestaand pad maar vrij steil omhoog over rotsachtig gesteente. Als beloning krijg je een prachtig uitzicht over het dal beneden. Aan de andere kant van de berg zijn we over een smal paadje langs een klein beekje teruggelopen. Een prachtige route die vaak door de velden en boomgaarden van de bewoners loopt, maar dat is geen probleem/.
Vandaag is mijn `werkweek` weer begonnen. Het programma voor deze week is hetzelfde als afgelopen week.Volgende week ga ik bij een ander project helpen. Wat dat zal worden weet nog niet maar dat lezen jullie wel in mijn volgend verslag.

Ik vind het heel leuk jullie reacties te lezen. Heel erg bedankt.

groetjes Marion

  • 19 Mei 2014 - 15:02

    Ineke:

    Ha die Marion,
    Misschien toch een pak pannenkoekmeel in de standaarduitrusting opnemen?! Leuk verhaal weer. Fijn dat je ook een beetje hebt kunnen sporten! Fijne week weer.

    Groetjes, Ineke

  • 19 Mei 2014 - 16:21

    Gerda Van Den Berg:

    Hoi Marion,
    Wat leuk dat je zo betrokken wordt bij de aktiviteiten van de bewoners en je gastgezin!En wat leuk dat je een maaltijd hebt klaargemaakt.Ik ben reuze benieuwd naar je volgende project en je verslag natuurlijk.
    Groetjes,
    Gerda

  • 19 Mei 2014 - 16:27

    Frans En Elly Vermeulen:

    Hoi Marion,

    Wat een leuk verslag weer en wat een ervaringen! Fijne "werkweek" en succes bij het andere project!

    Groetjes Frans en Elly

  • 19 Mei 2014 - 21:35

    Corrie:

    Leuk weer om te lezen, gelukkig kan je ook wandelen, oefenen voor de vierdaagse, anders kan je straks als je thuis bent weer opnieuw beginnen met trainen. Succes verder

  • 19 Mei 2014 - 21:51

    Klaske :

    Hallo Marion
    Weer met veel plezier en interesse je reisverslag gelezen.Benieuwd naar je volgend vrijwilligerswerk. Fijne week!

  • 19 Mei 2014 - 22:16

    Elly De Groot:

    Wat een geweldig verslag weer!! Kroketten zouden ook heel "hollands" zijn natuurlijk. Maar dat was uiteraard geen optie. Ik ben heel benieuwd naar je verdere belevenissen!!
    Groetjes!!

  • 20 Mei 2014 - 11:17

    Engeline:

    Ha Marion, wat mooi om jouw reisverhalen te kunnen lezen. Wauw wat een ervaring allemaal, nog veel plezier. Heel bijzonder hoor! Genietse en groetjes, Engeline

  • 20 Mei 2014 - 13:43

    Mieke:

    Hoi Marion

    Weet je nog van vroeger ik weet niet of het typisch Nederlands is of Veldhovens.
    Macaroni warm of koud met kaneel en suiker.Ik heb het er laatst nog met onze Hans over gehad.
    Niet ons favoriete gerecht.Toch aten wij dit regelmatig.En wat dacht je van wentelteefjes of aardappelkoekjes?

    Maak je ook nog een foto van je gezin daar ik ben erg benieuwd.

    gr.Mieke

  • 20 Mei 2014 - 20:02

    Sanne En Joost:

    He tante Marion.

    Zo te zien heb je het goed naar je zin bij het gastgezin, leuk dat ze erg geïnteresseerd zijn in alles en je van alles in de omgeving laten zien en ervaren.
    Hier is het gisteren en vandaag zomers weer geweest, maar dat mocht ook wel weer eens!
    We zijn benieuwd naar het volgende verslag!

    groetjes Sanne en Joost

  • 24 Mei 2014 - 20:27

    Marja En Jef:

    koken is voor jou geen kunst!! hebben ze het recept niet gevraagd want dan moet het nog vertaald worden
    dat kunnen wij misschien wel met de computer.
    Leuk om te horen dat alles zo goed gaat. laat het hopen dat het weer goed blijft zoals het hier ook is.

    lieve groetjes


  • 27 Mei 2014 - 01:05

    Hans:

    Prima verslag weer. Ook goed dat je voor ons zilver hebt gewonnen. Maar met de chili houd je de eer van de Lage Landen natuurlijk niet echt hoog. Lusten ze daar geen frieten ??

    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 04 Okt. 2011
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 24213

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2016 - 06 November 2016

Een rondreis door Noord en Zuid Ethiopië

14 April 2015 - 04 Mei 2015

Fietsen op Cuba

04 Mei 2014 - 05 Juni 2014

VRIJWILLIGERSWERK IN TAJIKISTAN

11 Februari 2013 - 08 Maart 2013

Fietsen van Saigon naar Bangkok

06 Mei 2012 - 25 Mei 2012

Rondtoeren in het Z-Westen van de VS

10 Oktober 2011 - 07 November 2011

Een verre reis met Baobab

01 November 2010 - 28 November 2010

Zuid India

06 November 2009 - 03 December 2009

Myanmar/Birma

23 September 2008 - 29 Oktober 2008

Nepal

01 November 2007 - 29 November 2007

Venezuela -

Landen bezocht: