Weer terug in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu Weer terug in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu

Weer terug in Cusco

Door: marionmaassluis

Blijf op de hoogte en volg Marion

04 November 2011 | Peru, Cusco

Hoi allemaal,

Ik ben weer terug van de Inca Salkantay Trail maar zal eerst kort vertellen over de dagen vanaf mijn laatste verslag. Onze reisbegeleidster Paulien heeft tot La Paz een hele makkelijke tijd gehad maar vanaf het vertrek uit La Paz is ze tot nu toe behoorlijk in de weer geweest. Tijdens het inladen van de bagage in La Paz heeft iemand kans gezien (ondanks de aanwezigheid van bewaking in de hotels) de rugzak van een van ons mee te nemen. Gelukkig zat het paspoort en het geld niet in de rugzak maar wel een mobieljte, een fototoestel, een jas, zonnebril. Bij aankomst in Copacabana moest ze dus met degene waarvan de rugzak was naar het politiebureau om aangifte te doen. Ook moest ze met een andere reisgenote naar het ziekenhuis, die uiteindelijk daar de hele dag moest blijven; ze moest aan het infuus omdat ze uitdrogingsverschijnselen had. Inmiddels waren er een aantal aan de diarree (waarschijnlijk van iets wat ze gegeten hadden in het restaurant van het hotel). Gelukkigt had het groepje waarmee ik optrek een ander restaurant uitgezocht.
Copacabana is een klein dorpje aan het Titicacameer. Ons hotel lag aan het meer. De kamers waren nog mooier dan die van het hotel in La Paz. Je kon zo vanuit het bad via een glazen wand op het meer kijken. Ik heb ´s middags de Calvarieberg beklommen. Onderweg passeer je de 14 staties van de kruisweg. Boven aangekomen heb je een prachtig uitzicht over het dorp en het meer.
De volgende dag hoefden we maar 20 min. in de bus te zitten tot de grens met Bolivia. Daar werd de bagage overgeladen in bakfietsen en moesten wij lopend de grens over. Aan de Peruaanse kant werden we met een bus weer opgehaald voor vervoer naar Puno.
In Puno aangekomen konden we nog net een processie voorbij zien trekken.
´s Middags zijn we met een bootje naar de Uros eilanden gegaan. Dit zijn eilandjes die in het meer drijven op rietplaggen. De bevolking leeft nog op de traditionele manier. Het is wel heel toeristisch (een soort Urk¡Volendam).
De volgende dag zijn we om 7 uur vertrokken voor een lange busrit naar Cusco waar we om half 5 aankwamen. We war4en nog maar net in het hotel of het begonnen te regenen (de eerste regen voor ons in de vakantie). We hadden al gehoord dat de regentijd dit jaar vroeg is begonnen. Het is die dag niet meer opgehouden met regenen. De reisbeleidster moest bij aankomst meteen naar het ziekenhuis met Hennie die er 7 dagen moet blijven vanwege trombose in haar been en Eric die een chirurgische ingreep kreeg maar gelukkig de volgende dag weer uit het ziekenhuis ontslagen kon worden.
De volgende dag was het gelukkig weer mooi weer en ideaal om Cusco te bekijken. Een mooie stad met gezellige pleintjes en veel te zien.
Maandag werden we al om 4 uur opgehaald voor de Salkantay Trail. We zoeden eigenlijk met zijn 10=en gaan maar waren uiteindelijk met 6 personen vanwege de 2 die in het ziekenhhuis waren waardoor hun partners ook niet mee gingen.
Het zou 4 uur rijden zijn naar het beginpunt van de Trail maar het werd wat langer. Onderweg kwamen we nl. 2 keer een landverschuiving tegen.De chauffeur wilde eigenlijk omdraaien maar we hebben met keien het gat in de weg gedicht zodat we weer verder konden. Een stukje verder lag er een rotsblok op de weg. De mannen van onze groep hebben het rotsblok van de weg geduwd zodat we gelukkig toch verder konden. Het eerste gedeelte van de Trail was een klim van 4 uur naar 4643 meter. Door de kou op deze hoogte was er in plaats van regen sneeuw gevallen en moesten we dus door de sneeuw lopen. De koks die voor ons uit liepen hadden een tentje in de sneeuw opgezet om omze warme lunch klaar te maken. Ze hadden er ook een tafel met stoeltjes in gezet. Een leuke ervaring om op die hoogte in de sneeuw te lunchen.
Na 4 uur klommen konden we beginnen aan de afdaling. Er waren 2 opties: 2,5 uur naar het eerste kamp, of nog 1,5 uur doorlopen naar het 2e kamp. We kozen voor de laatste optie omdat dit kamp lager lag en het dus 's nachts warmer zou zijn. Toen we er aankwamen waren de tentjes al opgezet en stond er voor iedereen een klein teiljte met warm water zodat je je een beetje kon opfrissen. In een klein schuurtje hadden de koks een heerlijk diner klaargemaakt.
De volgende ochtend werden we om 6 uur gewekt met een kop thee in de tent!
De tocht ging verder omlaag via allerlei bruggetjes over riviertjes of zelf een weg zoekend via de stenen die in het water lagen. Onderweg vertelde de gids alles over de bloemen, planten, vlinders die we zagen. In de middag was er weer een uitgebreide lunch. Petje af voor de koks die met minimale middelen de lekkerste dingen maakten.
Rond Half 5 kwamen we aan in Playa waar de mensen feest hadden vanwege Allerheiligen. We stonden op een veldje midden in het dorpje, tegenover een cafe waar een aantal mannen buiten zich het bier goed lieten smaken en voorlopig niet van plan waren naar huis te gaan. Toen we rond 8 uur het avondeten ophadden zaten ze er nog. Ze waren al behoorlijk aangeschoten. We ghebben het van een afstandje gadegeslagen en het leek wel of we naar een slapstick keken. Rond half 11 konden ze zich nauwelijks meer overeind houden en strompelden ze naar huis.
Woensdag uitslapen tot half 8! We zouden met een busje naar de lunchplek gaan en van daaruit lopen naar onze eindbestemming Agueas Calientes. Na de lunch begon het te regenen maar na 2 uur stopte dat en tegen 5 uur waren we in Aguas Calientes. Het is een klein Dorpje vlak bij Machu Picchi met bijna alleen maar hotels¡pensions en souvenirswinkeltjes en drommen toeristen. Van hieruit vretrekken de bussen naar Machu Picchi. Het heeft hier flink geregend en het is zwaar bewolkt.
Donderdagochtend om 5 uur op en om 6 uur naar de bus voor vervoer naar Machu Picchi. We hebben pech want het regent weer en tussen de bewoling hangt veel bewolking. Om 7 uur zijn we bij Machu Picchu waar we een rondleiding hebben. Gelukkig is er redelijk zicht en zo vroeg zijn er nog niet zoveel bezoekers. Jammer genoeg blijft het regenen en regelmatig wordt de bewolking tussen de bergen dikker.
Na de rondleiding maak ik met nog 3 anderen een klim naar de zonnepoort maar we hebben nauwelijks zicht op het complex. Het begint nog harder te regenen dus we nemen om 12 uur de bus terug naar Agas Calientes. 's avonds nemen we de trein en bus terug naar het hotel.
Het was een mooie Trail alleen jammer dat we slecht weer hadden bij Machu Picchu.
Vandaag was het weer lekker weer in Cusco en hebben we wat mesea bezocht.
Morgen ga ik met nog 2 anderen een aantal ruines bezoeken buiten de stad. 's avonds hebben we met de hele groep een afscheidslunch en dan zondag weer terug naar huis.
Groetjes Marion

• 05 November 2011 - 05:04

Coby Vanuit Kolkata:

Jeetje Marion, wat een spannend verslag. Jammer van de regen.
    Mijn groep komt vannacht aan, zal je op de hoogte houden.
    India, terwijl ik hier zit achter pc blijft het claxonneren maar door gaan, je kent het wel!!
    Daar hebben de Indiers 2 handen voor gekregen.
    Fijne terugreis en tot horens.
    Liefs Coby.

• 05 November 2011 - 09:08

Sanne En Joost:

hallo tante marion,

Wat een mooi verhaal! we zijn benieuwd naar alle foto's. Als je naar ons mam en pap komt laat dan maar wat weten dan komen we langs om de kiekjes te bekijken!
    Geniet nog van de laatste vakantiedag en een goede vlucht naar huis!

Groetjes Sanne en Joost

• 05 November 2011 - 10:21

Addie:

Allemaal heel spanned en vervelend voor degene die ziek werden. Gelukkig niet voor jou maar toch minder fijn. Avontuurlijke trekking! Het weer heb je helaas niet voor het zeggen....geniet van je laatste dag in 'n bijzonder land en,goede reis terug. groetjes

• 05 November 2011 - 13:45

Virgie:

Hoi Marion,

Spannend, spannend, maar wel blij dat jij gewoon op de been bent gebleven! Super verhaal weer en heeeeeeeeeel benieuwd naar je foto's. Een hele goede teurg reis en tot gauw.

Groetjes van ons allen xx

• 05 November 2011 - 14:32

Milou:

Hoi mam,

Wat een verhalen zeg! Gelukkig ben jij niet in het ziekenhuis terecht gekomen. De reisleidster heeft het zeker druk gehad met alle zieken en de gestolen tas.
    Ik heb je nog een mail gestuurd!

Xx M&M

• 05 November 2011 - 19:56

Mieke:

Hoi Marion,
    Eindelijk heb ik je blog gevonden. Ik heb je al een mailtje gestuurd maar dat heb je nog niet gelezen denk ik. Via Hanneke heb ik het verhaal van Hennie en Eric gehoord. Ook dat er nog steeds mensen zijn met diarree. Maar jullie hebben gelukkig een mooie trail kunnen lopen. Jammer dat het in Macchu Pichu regende. Je ervaart het dan toch heel anders dan wanneer de zon schijnt.
    Wij hadden een goed terugreis. De tijd op airport Lima viel mee. Wat gekletst en koffie gedronken en de tijd was zo om. Inmiddels zit de eerste werkweek er al weer op. Viel niet mee maar volgende week is het vast al weer of ik niet weg geweest ben. Nou slaapmaatje het zit er voor de "grote groep" ook weer bijna op. Ik wens jullie nog een gezellig etentje vanavond en doe iedereen de groeten en voor allemaal een heel goede reis naar huis.
    Je slaapmaatje.

• 06 November 2011 - 10:55

Elly De Groot:

Wat een verhaal zeg! Het lijkt me vrese lijk om spullen kwijt te raken. En helemaal om in een ziekenhuis terecht te komen zo ver van huis. Hoop dat alles goed gekomen is. Een hele goede terugreis en tot bij de djembé.
    Groetjes, Elly.

• 06 November 2011 - 11:53

Mieke:

Ha Marion

Het is weer een mooie reis geweest voor jou.We zien je wel weer verschijnen met de fotos.Ik ga nu weer naar het schaatsen kijken.Goede reis terug.

groetjes Mieke.

• 06 November 2011 - 18:31

Hanneke:

Hoi Marion; dankzij Mieke heb ik je blog gezien en je verrhaal gelezen..

Fijn dat alles met jou goed is gegaan en dat je alles hebt kunnen doen en zien..Inderdaad jammer van alle regen in Peru..Ook balen van alle zieken..

Nu ben je weer onderweg naar huis en ik wens je een goede reis terug..

Hoop dat je snel weer kan wennen..Ik heb al weer 2 dagen gewerkt en vanaf morgen gaat alles weer z'n gewone gang..

Tot horens en groetjes Hanneke

• 06 November 2011 - 19:07

Evelyn:

Hoi Marion, ik lees dat je weer meerdere avonturen heb meegemaakt. maar ook ontzettend mooie dingen hebt gezien.
    Ik ben blij dat alles met jou is goed gegaan. En hoop dat je genoten hebt.
    Nog een goede terug reis em hoop je gauw weer eens te zien.

groetjes Evelyn