Potosi - Sucre - La Paz - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu Potosi - Sucre - La Paz - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Marion Broek-Thijssen - WaarBenJij.nu

Potosi - Sucre - La Paz

Door: marionmaassluis

Blijf op de hoogte en volg Marion

25 Oktober 2011 | Chili, Santiago de Chile

Hoi allemaal,

Ik ben al helemaal gewend aan de hoogte dankzij de cocathee (heet water op cocabladeren).
Zoals in mijn vorig verslag al gemeld waren we aangekomen in Potosi.
Potosi is een stadje, groot geworden door de zilvermijn, Serro Rico. Ik heb een excursie geboekt waarbij we eerst naar de mijnwerkersmarkt zijn geweest. Hier kopen de mijnwerkers hun spullen die nodig zijn voor het werk in de mijn zoals werkkleding, helm, gereedschap, dynamiet, lonten, frisdrank, cocabladen. Het dynamiet ligt gewoon in de winkel en wordt ook gewoon meegegeven aan de kinderen die het komen kopen voor hun vaders die in de zilvermijn werken. Wij kopen cocabladeren en frisdrank wat we aan de mijnwerkers geven. ´s-Ochtends eten zij heel veel en de rest van de dag kauwen ze alleen nog maar op de cocabladeren. De coca verdrijft de honger en houdt ze op de been. Het is gevaarlijk en ongezond werk vanwege de giftige dampen die in de mijn hangen. Het zilver zit in een berg. Met dynamiet maken ze er gangen in om het zilver te delven. Zelf zijn we op de berg opgegaan. Eerst met de bus en vanaf 4200 meter geklommen tot de top op 4800 meter waar je een mooi uitzicht hebt over de stad.
Na Potosi zijn we met de bus naar Sucre gereden. Dit is de hoofdstad van Bolivia. Het is een mooie en gezellige stad waar veel te zien is.
Ook de omgeving is erg mooi met veel hoge bergen.
Vrijdag 21-10 hebben we een wandeling gemaakt in de bergen.

Met het vliegtuig zijn we zaterdag naar La Paz gegaan. Hier zetelt de regering van Bolivia. Het is de grootste stad van Bolivia die nog steeds groeit doordat de arme boeren van het platteland naar de stad trekken om wat geld te verdienen. Er is veel verkeer, hoofdzakelijk bussen en taxi´s. Ons hotel zit middenin het centrum. Het is een heel mooi en gezellig hotel met prachtige kamers.
Vanaf zaterdag is er extra veel politie en ME op de been vanwege een protestmars die vanaf de grens van Brazilië begonnen is en in La Paz is geëindigd. De regering wil een snelweg aanleggen door een oerwoud waar een deel van de Indiaanse bevolking woont en die het hiermee niet eens zijn.
Maandag ben ik meegeweest met een 2-daagse excursie naar Coroico dat in de sub-tropen ligt. De heenweg ging over de ¨most exciting road¨ de dodenweg. Dit is een smalle onverharde weg langs een heeeeeeeel diepe afgrond recht naar beneden.
Ik heb de kruisjes die naast de weg stonden maar niet geteld! In Coroico hebben we een wandeling gemaakt langs cocaplantages, koffie en theeplanten, bananenbomen, sinaasappels en mandarijnenbomen.
Morgen gaan we naar Copacabana, een plaats aan het Titicacameer.
Hierover meer in mijn volgend verslag.

groetjes Marion

• 26 Oktober 2011 - 07:26

Joke Van Der Stap:

Heerlijk om jouw reisverslag te lezen, mooie ervaringen! Goede reis.

• 26 Oktober 2011 - 07:44

Addie:

Hoi Marion........ik volg je op de voet!
    Fijn dat je hoogteziekte voorbij is. Copacabana ken ik niet maar het meer wel. Hoop dat het mooi weer is want op de boot kan het toch verrassend koud zijn. Veel plezier verder.
    (toch even laten weten:hcg is oké! 14 nov. laatste keer)

• 26 Oktober 2011 - 10:46

Ineke Overgaag:

Ha die Marion,

Het woordje saai komt ook niet voor hé in jouw vakantieboek. Geweldig om dit te lezen. Gelukkig dat je hoogteziekte is verdreven en dan nog door zo'n lokaal hulpmiddel. Wordt dat nu afkicken straks?!! Geniet lekker door - ik geniet van je verhalen.
    Hartelijke groet

• 26 Oktober 2011 - 13:47

Momo En Judith :

Hoi marion, leuk dat we weer met je reis avonturen kunnen meegenieten. Klinkt allemaal weer fantastisch. Ik heb ook nieuws! Afgelopen zaterdag is ons zoontje Maxime geboren. Geen makkelijke bevalling maar we maken het goed. Groetjes Momo en Judith.

• 26 Oktober 2011 - 14:52

Virgie:

Hey Marion,

Het was telepathie, ik dacht vanmorgen nog, heb al even niets meer van Marion gehoord en prompt staat er weer een berichtje op de computer. Gelukkig gaat weer alles goed met je en zo te horen geniet je er ontzettend van. Super, kijk wel goed uit met die enge afgronden, hè?
    Veel plezier en tot nog eens.

Groetjes van ons x

• 26 Oktober 2011 - 17:00

Marja En Jef:

Hoi Marion
    gelukkig ben je weer opgeknapt
    fijn dat we jou zo kunnen volgen op het kaartje
    zo te zien vertoef je nog wel even in die bergen blijf dus vooral voorzichtig
    met het kauwen van die cocabladen
    (niet naast de paadjes lopen)
    nog veel plezier

• 26 Oktober 2011 - 17:38

Corrie En Bert:

Hoi Marion,
    Je maakt veel mee hoor, geweldig wat je allemaal mee maakt. Wij hebben ook een nieuwtje, wij zijn 22 oktober opa en oma geworden van ons eerste kleinkind, het is een meisje, ze heet Youandi Star en weegt 3715 gram, een geweldige ervaring. Nou Marion nog heel veel plezier.

• 27 Oktober 2011 - 09:08

Cees En Wies:

Hoi Marion,
    Gelukkig dat je nu geen last meer hebt van de hoogte..kauwen maar. Kunnen wij weer genieten van je mooie vakantie avonturen groetjes

• 28 Oktober 2011 - 08:37

Elly:

Hoi Marion,
    Wat een geweldig verslag weer. Erg leuk om je zo te volgen. Fijn dat je geen last meer hebt van de hoogte. Heel veel plezier in Copacabana, (daar is toch een liedje over geschreven?) en de rest van je reis. Groetjes.